Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach
Telefony alarmowe:

998

112

Bezpieczny wypoczynek nad wodą

2017.08.14
Bezpieczny wypoczynek nad wodą

Prosimy o zapoznanie się z poniższymi wskazówkami,które pomogą Państwu spędzić bezpiecznie czas nad wodą i ustrzec się przed niebezpiecznymi skutkami upałów.

 

 

 

 

 

BEZPIECZEŃSTWO NA WODZIE

601 100 100 to numer alarmowy, pod którym można wezwać pomoc ratowników WOPR. Linia alarmowa czynna jest całą dobę.

Jeżeli to możliwe zawsze pływaj z drugą osobą.
Jeżeli zauważysz u nich objawy: oziębienie organizmu /zsinienie ust, drżenie kończyn i ciała lub „gęsią skórkę"/, dostanie się wody do krtani kąpiącego się lub torsji / natychmiast wezwij ratownika i pomoc lekarską/.
Pływaj tylko na terenach strzeżonych.
Poznaj swoje możliwości pływackie i nie przekraczaj ich! Nie ścigaj się z lepszymi i szybszymi niż ty pływakami.
Przestrzegaj zakazu skoków na głowę. Nigdy nie skacz do wody, w miejscu którego nie znasz. Pamiętaj -rzeźba dna często się zmienia.
Uważaj na zmęczenie, zbytnie wyziębienie, zbyt dużo słońca, zbytnie wyczerpanie.
Rozsądnie dobierz odpowiednią przerwę  między jedzeniem  i  pływaniem. Jeżeli zjadłeś posiłek odczekaj godzinę zanim wejdziesz do wody.
Alkohol i pływanie to złe połączenie. Alkohol upośledza twoją ocenę sytuacji, zmysł równowagi i koordynację ruchową (zwłaszcza w wodzie). Alkohol zmniejsza twoje umiejętności pływackie i zaburza termoregulację organizmu.
Podczas pływania łodzią (kajakiem, pontonem), lub łowienia ryb z pokładu, zawsze noś kamizelkę ratunkową.
Poznaj typowe warunki pogodowe dla danego regionu i postaraj się unikać burz na wodzie. Woda przewodzi prąd - jak tylko usłyszysz oznaki zbliżającej się burzy wyjdź z wody.

Pomóż tonącemu:

Wyciągnij ofiarę z wody i poproś kogoś, by wezwał pomoc.
Sprawdź, czy ofiara jest przytomna i czy oddycha.
Jeżeli ofiara nie oddycha to oczyść drogi oddechowe i zacznij sztuczne oddychanie.
Jeżeli wdechy nie powodują akcji oddechowej, odchyl bardziej głowę ofiary i ponów sztuczne oddychanie.
Jeżeli wciąż nie dochodzi do akcji oddechowej, zastosuj ucisk w okolicy żołądka (tzw. chwytem Heimlicha), by oczyścić drogi oddechowe.
Kiedy oczyścisz drogi oddechowe rozpocznij sztuczne oddychanie (wraz z masażem serca w razie konieczności).

UPAŁY

Zbyt intensywny wysiłek w czasie gorącego dnia, spędzanie zbyt długiego czasu na słońcu albo zbyt długie przebywanie w przegrzanym miejscu może spowodować uraz termiczny. Aby móc skutecznie zapobiegać podobnym przypadkom, poznaj objawy i bądź gotów do udzielenia pierwszej pomocy w takich przypadkach. Uraz termiczny może przybrać postać oparzenia słonecznego lub przegrzania.

Objawy oparzenia słonecznego - zaczerwienienie i pieczenie skóry, możliwe swędzenie, gorączka, ból głowy.

Pierwsza pomoc: weź chłodny prysznic, zmyj olejki (kremy). Miejsca oparzone polewaj dużą ilością zimnej wody. Jeśli na skórze występują pęcherze, zrób suchy, sterylny opatrunek i skorzystaj z pomocy medycznej.

Objawy przegrzania - osłabienie, zawroty głowy, pragnienie, nudności i wymioty, skurcze mięśni (zwłaszcza nóg i brzucha), utrata przytomności.

Pierwsza pomoc: połóż poszkodowaną osobę w chłodnym miejscu (nogi unieś na wysokość 20 - 30 cm). Poluzuj ubranie. Użyj zimnej, mokrej tkaniny jako okładu do obniżenia temperatury ciała. Podawaj do picia wodę z solą, małymi łykami. Jeśli wystąpią nudności, odstaw wodę. Jeśli występują wymioty, szukaj natychmiastowej pomocy medycznej. W przypadku utraty przytomności przy wyczuwalnym oddechu i tętnie, ułóż poszkodowanego na boku.

Bądź przygotowany na upały:
Ogranicz do niezbędnego minimum przebywanie na słońcu zwłaszcza w okresie najintensywniejszego działania jego promieni.
Utrzymuj chłodne powietrze wewnątrz pomieszczenia, stosując żaluzje w drzwiach i oknach.
Przebywaj   wewnątrz   pomieszczeń   tak  długo,  jak  to   możliwe.   Jeśli  jest  brak klimatyzacji, przebywaj na najniższym poziomie budynku, poza zasięgiem światła słonecznego.
Spożywaj zbilansowane, lekkie posiłki,regularnie pij duże ilości wody.
Ubieraj się  w luźno dopasowane rzeczy, zakrywające możliwie największą powierzchnię skóry. Noś okrycia głowy, które skutecznie będą chronić twarz i głowę przed nadmiernym nagrzaniem.
Unikaj  skrajnych zmian temperatury.  Zwolnij tryb życia.  Zredukuj  oraz ogranicz wyczerpujące zajęcia.
Pamiętaj, że podczas upałów występuje zwiększone zagrożenie przeciwpożarowe, przebywając w lesie, na podsuszonych łąkach, ścierniskach, zachowaj szczególną ostrożność i staraj się nie zaprószyć ognia.